It's friday, friday!

Yey, fredag idag och jag är glad! Alltid lika skönt med helg och än så länge har vi inga fasta planer. Det är i alla fall säkert att vi ska på picknick på söndag, för vi blev "inbjudna" på det av några bekanta här, så det ska bli trevligt. Imorgon kanske det blir en trip till beachen, men det beror på om det blåser mycket.

Igår var det ju friidrottstävling och jag sprang bara 400m. Det gick väl sådär, ingen jättebra tid, men jag har inte tränat så mycket för det och dog efter halva loppet, hehe. Men jag ska springa Leagues på måndag och då blir det 200m och 400m. Är inte så taggad, men jag har helgen på mig att tagga till!

Fanny och Kara, en supergullig och rolig tjej på friidrotten

Friidrottstävling

Idag är det friidrottstävling, igen, haha! Men det är faktiskt sista tävlingen innan Leagues börjar, vilket jag tror är som någon slags sluttävling och för de lite bättre. Idag ska jag i alla fall spring 400m och kanske 200m, beroende på om det behövs eller inte. Första gången jag springer 400m individuellt för i år, blir spännande att se hur det går! Annars har den här säsongen inte varit den bästa för mig, så vi får väl se om jag får spring Leagues eller inte...

Sju veckor kvar av skolan och sju veckor kvar tills ett underbart sommarlov väntar! Längtar tills bad i poolen och solandet tar upp mina lediga dagar, haha! Men det kommer att bli resande och turistande också (och tyvärr även packning, men det ska vi inte tänka på). Annars är det just nu runt 22 grader och sol (varmare än 22 grader i solen), och det är inte heller helt fel!

En beach vore inte helt fel!

Sista kvällen

Igår var det sista kvällen Hedvig och Jessika var här så vi var till Saratoga downtown och åt på den mexicanska restaurangen Casa de Cobra. God mat och en bra sista kväll! Imorse var det att säga hejdå och snart sitter de på planet hem till Sverige igen. Alltid tråkigt att säga hejdå, men vi säger på återseende!

Skolan rullar på och även om det alltid finns läxor att göra känns det lugnt på något sätt. Antar att man kommit in i läxrytmen och har blivit van och planerar sin tid lite bättre. Det är tisdag idag vilket innebär att jag slutade vid 11:15, så när jag kom hem skypade jag lite med Anna. Längtar så himla mycket tills hon och Carro kommer och hälsar på!

Saknar er tjejer!

En dag i San Francisco

Det blev en heldag i San Francisco idag. Fanny, Hedvig och Jessika gick runt tillsammans och jag, Amanda, mamma och pappa var under tiden i Golden Gate Park på museet California Academy of Sciences. Det var verkligen ett jättefint museum, med bl.a. planetarium (som cosmonova), en regnskog inomhus och akvarium. Alltid kul med museum och det var så fint gjort att det var extra kul, haha. Sedan vid tretiden plockade vi upp tjejerna och åkte till Golden Gate Bridge. Det var soligt och fint, så bron var lika vacker som alltid! Sedan åkte vi Highway 1 och Skyline hem och det var fantastiska utsikter från de vägarna! Dagen har nu avslutats med lite Ben & Jerry’s glass i fyra olika smaker, supergott!

Orkidéer i museets regnskog

I regnskogen fanns även massor av vackra fjärilar...

...och läskiga spindlar

Jag vid Golden Gate Bridge (det är nog den bästa sikten jag haft av bron tror jag)

Hedvig, Jessika och Fanny körde en hoppbild vid bron

Utsikten från Highway 1 bjuder på beacher, här är Fanny och Jessika med en av dem

Nerd glasses

Efter restaurangbesöket igår var vi inne i en smyckesaffär och spanade runt lite (det var en av de få affärerna som var öppna så sent). Amanda och jag hittade världens snyggaste glasögon! Hela världen blev så mycket större i dem, haha!

Mammas födelsedagsmiddag

Igår fyllde mamma år! Vi firade henne på kvällen och var ute och åt på en asiatisk restaurangen Straits som låg på Santana Row (den "flashigare" gatan häromkring, haha). De hade jättegod mat och det var verkligen supertrevligt! Jag åt garlic noodles med räkor, smaskens! Till efterrätt delade vi på tre efterrätter och det blev det Oreo Cheesecake Brulée, sorbetglass i tree smaker, och någon slags mangoefterrätt. Alla var supersmarriga!

Idag är Fanny iväg med sina kompisar och mamma och pappa till Santa Cruz. Vädret är mulet och inte så jättevarmt, så jag kände inte för att åka med. Istället har jag och Amanda en mysdag hemma, vilket aldrig är helt fel! Imorron bli det i alla fall San Francisco och det ska bli kul!

Jag och mamma (grattis igen!)

Pappa, Amanda och Fanny med chopsticksen

Hedvig, Fanny och Jessika; the best friends!

Besökare

Har varit så uppe i att berätta om Hawaiiresan att jag helt glömt bort att berätta att vi har besök! Fannys två bästa kompisar Hedvig och Jessika är här och det är alltid lika kul att ha besök! Än så länge har de hunnit med massa shopping, solande och latande. I helgen blir det en trip till San Francisco och till beachen vid Santa Cruz. Och imorron fyller mamma år så vi ska ut och äta på restaurang på Santana Row. Mycket att se fram emot vilket alltid är underbart när skolan är tråkig (fast skolan har faktiskt inte varit too bad sedan spring break).

The last day...

Sista dagen på Hawaii blev det mycket beach! På förmiddagen var vi på Ka'anapali beach, där det blev sol och bad och strandpromenad. Jag köpte mig även en klänning som man kan bära på 50 olika sätt (man knyter tyget på olika sätt, svårt att förklara) från ett stånd på stranden. Lunch blev det hemma och vid två-tiden var vi utpackade från lägenheten. Jag och pappa åkte till Napili beach för lite sista solande och badande, medans mamma, Fanny och Amanda åkte och shoppade lite grann. Jag är så glad att jag åkte till stranden, för det var hur många sköldpaddor som helst precis vid strandkanten och det var härligt att njuta av solens strålar en sista gång innan hemresan.

På kvällen åkte vi in till staden Lahaina och åt middag på Bubba Gump. Sedan bar det iväg till flygplatsen (den här gången med god tid på oss, haha) och så åkte vi nattflyg hem (mellanlandade i L.A. igen). Tillbaka till San Jose var vi vid 9:20 på fredagen och på en gång jag steg av planet längtade jag tillbaka till Hawaii igen.

En sista bild på stranden (Napili beach)

En havssköldpadda (bilden är faktiskt tagen med pappas mobil, han fick till den bästa bilden)

Fanny och Amanda utanför Bubba Gump

Mamma inne på restaurangen (som för övrigt var jättemysigt inredd)

Road to Hana

På onsdagen bestämde vi oss för att göra en utflykt igen, den här gången för att åka runt större delan av ön och på vägen titta på vattenfall. Det var jättemånga och fina vattenfall och naturen var fantastisk! Så himla grönt och frodigt och djungel-likt. Då utflykten tog oss hela dagen hade vi med oss lunchmatsäck och den åt vi vid en lavastrand. Det är så coolt med en svart strand asså! Och Hawaii är ju vulkanöar, så massa lavastenar såg vi också.

Along the cost line

Jag har för mig att det här vattenfallet kallas Three Sisters Waterfall

Fanny påväg i en damm med ett litet vattenfall för att ta sig ett dopp

Fanny och pappa badar i ett vattenfall vid Seven Sacred Pools (det var sju "vattenhål" med vattenfall mellan varje)

Amanda och jag på lavastranden

En cool "lavabåge"

Som sagt, massa lavastenar!

En äkta hawaiiansk dag!

Tisdagen bjöd på vackert väder, så det blev beach och skorkling! Vi snorklade vid lavastenar och åkte sen till Big Beach där det blev mycket sol och bad! Det var hur stora vågor som helst och jag tumlade runt i en stor våg en gång, mycket sand kan jag lova! Sedan åkte vi hem och fixade iordning oss inför kvällen, vi var nämligen iväg och åt hawaiiansk all-you-can-eat buffé och sedan var det show. Showen hette "Drums of the Pacific" och det var massa dans och musik, superkul att se lite hula-hula dans, haha! Maten var jättegod och vi hade VIP-seating, vilket inte var helt fel!

Vackra Big Beach

Mina snygga syrror!

Kan tala om att det här inte ens var största vågen

En del av den goda maten på buffén

Lite olika dansbilder från kvällen!

Vulkanen Haleakala

Nästa dag, måndag, blev det en biltur upp till vulkanen Haleakala! Upp över molnen och det var verkligen en fantastisk utsikt, som från ett flygplan, fast man inte var i något flygplan, haha! Vulkankratern var också cool, massa små kratrar i den stora kratern.

På eftermiddagen när vi kom hem satte Fanny och jag på oss springkläder och sprang på stranden i solnedgången, så mysigt!

Jag över molnen

Vulkankratern

Det var jättecoola silvriga växter på toppen som tydligen bara blommar en gång under de 50 åren som de lever

"Övergångsstället till himmelen" haha!

Den vackra solnedgången

Snorkling vid Molokini

På söndagen blev det en av aktiviteterna vi hade fixat, nämligen åka ut med en båt och snorkla! Det var upp relativt tidigt och båten åkte vid 7:30 (fast det är tre timmars tidsomställning bakåt till Hawaii från Kalifornien, så det gjorde inte så mycket) och då fick vi lite frukost på båten. Båten åkte ut till en ö son hette Molokini och där provade jag, Fanny och Amanda på snuba diving, vilket innebär att man är nere under ytan med luft, men man har inte en tank på ryggen och behöver inget dykarcertifikat! Det var hur amazing som helst! Sedan åkte vi vidare med båten till ett ställe som kallas turle arch och där snorklade vi och såg två havssköldpaddor och en rocka, coolt! Efter det så åkte vi i en vattenrutschkana och på det blev det lunch; grillad hamburgare. Sedan var det till land igen.

Då halva dagen var kvar när vi kom hem hoppade vi in i bilden och tog en liten tur runt norra delen av Maui och kollade på naturen! Spanade in coola surfare, såg röda berg och såg blowhole var några av sakerna vi hann med på den turen!

Hela familjen påväg ut med båten

Amanda, Fanny och jag är klara för att dyka

Vattenrutschkana från båten, så kul!

Systrarna Stjerngren

Jag på båten (blek, då det var första dagen som solen visade sig)

USA's och Hawaii's flagga

Surfparadiset! (Tyvärr gick solen i moln precis när jag tog bilden)

Fanny och den röda jorden

Blowhole!

Första stranddagen och shopping i Lahaina

På fredagen, första heldagen på Hawaii, var vi först på "informationsmöte" om lite olika aktiviteter man kunde hitta på på Maui. Så vi bokade en båttur med snorkling och en middag med hula-hula dans. Sedan packade vi ihop lite matsäck, hyrde snorkelutrustning och åkte till Napali beach. Det var en jättefin strand, men tyvärr var det lite dåligt väder och det kom till och med en regnskur (fast trots det så var det 28 grader). Där snorklade vi och såh tre havssköldpaddor! De var så stora och fina, och det var jättecoolt att simma med dem. Sedan åkte vi hem på eftermiddagen, spelade lite minigolf på komplexet där vi bodde, och åt jättegod grillad fisk till middag!

Nästa dag åkte vi in till Lahaina (en stad på ön). Mamma och pappa var och fick information om att köpa andelslägenhet (man fick $100 i rabatt på utflykterna vi beställt då, så det var en bra deal). Medans de gjorde det så gick jag, Fanny och Amanda runt och tittade i affärer och shoppade. Sedan blev det glass och smoothie, så gott! Mamma och pappa skulle varit borta i 2 timmar, men det blev 6 och de "köpte" en andelslägenhet på Hawaii (som de senare undersökte och drog sig ur).

Jag i "vattnet" på Napali beach

Efter snorklingen

Sötaste Amanda i vattenbrynet

Systrarna Stjerngren (en annan Hawaii ö i bakgrunden)

Amanda och Fanny smaskar på glass

Mina vackra systrar

Enda kommentaren är att vi hade tråkigt när vi väntade på mamma och pappa

Resan till Hawaii

Jag delar upp Hawaiiresan i olika inlägg, annars blir det så himla mycket text och bilder i ett inlägg... Resan började med att vi nästan missade flyget. Vi åkte till fel terminal och redan där var vi lite sena. Vi var tvugna att ta en buss till terminalen vi skulle vara på och när vi kom till incheckningen var det kanske en kvart kvar till flyget skulle gå. Vi får checka in (tur som vi hade) och ta med den stora väskan (som vi egentligen skulle ha checkat in) på flyget, sedan springa genom säkerhetskontrollen och vi hann på flyget i sista minuten (det blev till och med en "absolute final call for Mr. Stjerngren"). Sedan gick resan bra och vi mellanlandade i L.A. innan vi landade på Maui.

Vi hade fått tips att handla mat på Costco somlåg precis vid flygplatsen, så det gjorde vi. Här kommer nästa tabbe; vi blev utlåsta från våran hyrbil! Orkar inte än förklara hur, men hyrbolaget hade ingen extranyckel och vi fick vänta i en timma på att road assistance kom och fick hjälpa oss. Väl framme i lägenheten (på ett "lägenhetshotell") så satte vi på oss badkläderna och tog ett dopp i havet och sedan åt vi middag hemma bestående av grillad oxfilé och pasta!

Utsikten från våran lägenhet

Hawaiiansk läsk

Fanny och jag på stranden (som sagt, det var lite mulet)

Borta bäst, hemma bra!

Har kommit hem från en hur bra och härlig resa som helst på Hawaii! Vi var på ön Maui, och den var verkligen jättefin! Vi hade lite otur med vädret då det var molnigt några dagar, men det var runt 28 grader ändå, så det gjorde nästan ingenting. Sitter och laddar upp alla bilder nu och det lär ta ett tag (har tagit massor av bilder). Frågan är bara om jag ska göra ett megainlägg eller om jag ska göra olika inlägg om de olika dagarna/utflykterna...

Cya later!

Sista dagen i skolan idag innan vi åker! Avslutade dagen med en in-class essay i engelskan om en bok som vi läst och det gick helt okej. Imorron åker vi till Hawaii! Åh, vad jag längtar! Ska bli så himla skoj! Dock går flyget vid 6 på morgonen så vi måste upp vid 4:30, men vad gör det? Inget bloggande när jag är där, ska bara njuta och ha det skönt! Men vi hörs igen om en vecka och då blir det bildbomb kan jag lova! Många kramar! ♥

Career day

Skolan gick relativt snabbt idag då varje lektion var bara 30 minuter och mitt under dagen var vi på tre föreläsningar om olika jobb. De jobben jag lyssnade på var fotograf, FBI agent och biotekniker. Det var ganska intressant att höra om de olika jobben och de alla skilde sig åt väldigt mycket. Jag är dock fortfarande osäker på min framtid, jag har ingen aning om vad jag vill bli!

5 april 2011

Efter skolan idag var jag iväg och shoppade en sista gång innan Hawaiiresan. Kom hem med två par nya skor! Den här veckans schema är lite omkastat, för imorgon är det career-day (vi ska lyssna på tre guest speakers som ska berätta om sina jobb, vilka jobb vi ska lyssna på har vi valt själva). Till saken hör den att det var tisdagsschema idag, så jag slutade vid 11:15 och hann precis att shoppa skorna innan jag åkte iväg och tränade.

För en gångs skull har jag fotat min shopping

När jag ändå fotade passade jag på att fota mina tånaglar som jag fixade igår.

Första helgen i april

Ska sammanfatta min sköna helg lite kort! På fredagskvällen blev det middag utomhus (första gången för i år) och det var mysigt. Satt ute till ungefär tolv, och det var fortfarande lite värme kvar i lufen då, det är otroligt! Igår, lördag, var det friidrottstävling på förmiddagen (jag och Fanny sprang 100m) och på kvällen var vi bjudna på middag hos Johanssons (en svensk familj här). Det blev grillat och supergott! Idag började jag dagen med att skypa med Malin, sedan så har jag varit ute i solen och solat lite och fixat pedikyr. Det har varit en bra helg och jag hoppas att ni också har haft en skön helg!

Starten på loppet (jag har bana tre, andra personen från höger)

Black rally

Idag var det rally! Det var "black rally" och man skulle ha på sig svarta kläder. Sedan var det skol-spirit på hög nivå! Bland annat så var det dans, tävling och cheerleading av killarna! Den här veckan så har nämligen tjejerna spelat amerikansk fotboll och killarna varit cheerlesders (det kallast powderpuff, och är en sak de gör varje år på skolan). Jag var inte med och spelade fotboll, men det var kul att se killarna som cheerleaders!

Och varmt har det varit idag med! Tränade en snabbis (bara uppvärmningen och några stegringslopp för jag har tävling imorron) och det var så varmt och svettigt! När jag kom hem slängde jag på mig bikini och hängde i solen (men det var så pass sent på eftermiddagen, så jag tror inte att det gav någon färg, men skönt var det i alla fall!)

På rallyt dansade de i mörkret med såna lampor som gör vitt lysande

Senior-killarnas cheerleader grupp (varje årskurs hade varsitt framfrädande)

Sara, Fanny och jag i mörka kläder (det var lite varmt, haha) och converse!